パックン 勝利宣言のトランプ氏に失望&皮肉「死ぬまで続くショック」「真っ黒な人が過半数の人に…」
2024年11月6日 20時12分
スポニチアネックス
お笑いコンビ「パックンマックン」のパックンことパトリック・ハーラン(53)が6日、BS-TBS「報道1930」(月~金曜後7・30)にコメンテーターとして生出演し、5日(日本時間6日)に投開票された米大統領選について思いを語った。
共和党のドナルド・トランプ前大統領(78)と民主党のカマラ・ハリス副大統領(60)との戦いは、大統領選史上まれに見る大接戦との見通しが伝えられる中、トランプ氏は激戦州のノースカロライナ州、ジョージア州、ペンシルベニア州などで勝利を確実にするなど、過半数の270人の選挙人獲得へ大きく前進。トランプ氏もフロリダ州で勝利宣言を行い、米ABCニュース、FOXニュースがトランプ氏の勝利が確実と報じている。
パックンは16年に大接戦の末、トランプ氏が民主党のヒラリー・クリントン候補を破った大統領選を回想。「前々回ヒラリーが負けた時が想定外で、すごいショックを受けて。そのショックが8年、今朝まで続いていた」と打ち明けた。
そのため、「そのショックを避けるために、今回はどっちになってもおかしくない。トランプが勝ちそうな気がしますと、周りにも言いふらし、自分にも言い聞かせていた」という。しかし、結果はトランプ氏の勝利が確実視される流れ。「いざふたを開けてみると、やっぱりショックです。8年、10年…死ぬまで続くショックだと思います」と話した。
前回は、大胆な発言が取り沙汰される人気実業家としての出馬。パックンは「前回はある程度、未知の男。セレブだったから有名人だったんですけど、どういう政策を取るのか、どういう政権運営をするのか、大統領になってからの行動はどうなのか、未知数だったんです」と振り返った。
ところが、今回は大統領経験者としての戦いになった。「4年間、思い出して下さい。2回も弾劾されているんですよ?金正恩とラブレターを交換しているんですよ?プーチンともラブラブな状態になっているんですよ?権力を乱用しているんですよ?グローバルサウスを“クソダメ国家”と言っているんですよ?その人の未知数が今、知られているんです。グレーのところが白黒はっきりに見えているんです。僕から見れば真っ黒なんです」と思いをぶちまけ、「その真っ黒な人が、過半数の人に選ばれたことになりそうですね」と皮肉も込めた。
完勝ムードも漂い始めた状況にも懸念を口にした。「もしかしたら90人くらいの選挙人の大差を付けて勝つかもしれないし。“34、35の州を制覇した”って、最終的には(共和党のカラーの)真っ赤な地図を見せれば、誰もがトランプが圧勝したんだという印象を受けるから」と話し、「この権限を持って、今回、らち外れているトランプが何をするのか、非常に心配です」と懸念を示した。
比較宗教学(ひかくしゅうきょうがく、英: comparative religion)とは、宗教学の分野で神話、儀式、概念の類似点と相違点を相対的に比較しようとする。
比較宗教学の観点では世界宗教をアブラハムの宗教、インド宗教(Dharmic、en:Indian religionsも参照)、東アジア宗教(Taoic、en:East Asian religionsも参照)の三つに分類し、他の分野も比較する。
歴史
19世紀はじめまでの西洋の伝統的な分類法では、すべての宗教をキリスト教、ユダヤ教、イスラム教、異教の四種類にわけ、キリスト教の立場からムハンマドの教えは邪教とされたが、比較宗教学はキリスト教の従来の分類法とは異なり、ユダヤ、キリスト、イスラムを一つの一神教伝統としてまとめ(アブラハムの宗教)、南および東アジアの諸宗教と対比するアプローチをとる[1]。
Comparative religion is the branch of the study of religions with the systematic comparison of the doctrines and practices, themes and impacts (including migration) of the world's religions. In general the comparative study of religion yields a deeper understanding of the fundamental philosophical concerns of religion such as ethics, metaphysics and the nature and forms of salvation. It also considers and compares the origins and similarities shared between the various religions of the world. Studying such material facilitates a broadened and more sophisticated understanding of human beliefs and practices regarding the sacred, numinous, spiritual and divine.[1]
In the field of comparative religion, a common geographical classification[2] of the main world religions distinguishes groups such as Middle Eastern religions (including Abrahamic religions and Iranian religions), Indian religions, East Asian religions, African religions, American religions, Oceanic religions, and classical Hellenistic religions.[2]
There also exist various sociological classifications of religious movements.
History
Al-Biruni (973 – c. 1050) and Ibn Hazm (994 – 1064), both of the Islamic Golden Age and considered as the "fathers of comparative religion", compared the study of religious pluralism and their works have been significant in the fields of theology and philosophy.[3][4][5][6] The Persian Al-Biruni discussed his idea of history in The Remaining Signs of Past Centuries (c. 1000 AD) which was translated by Eduard Sachau in 19th century. It is a comparative study of calendars of different cultures and civilizations, interlaced with mathematical, astronomical, and historical information, exploring the customs and religions of different peoples.[7]
In the seventeenth century, antiquarians such as Athanasius Kircher along with Sir Thomas Browne were pioneering scholars of comparative religion.
Social scientists in the 19th century took a strong interest in comparative and "primitive" religion through the work of Max Müller, Edward Burnett Tylor, William Robertson Smith, James George Frazer, Émile Durkheim, Max Weber, and Rudolf Otto.[8][9] Nicholas de Lange, Professor of Hebrew and Jewish Studies at Cambridge University, says that
Examples that demonstrate this point are Buddhism and Chinese Folk Religions. These belief systems have not historically been seen as mutually exclusive and have blended over time into different beliefs such as Pure Land Buddhism. This shows a marked difference from Western conceptions of religions which see adherence to one religion as precluding membership of another faith.[11]
Hinduism and Buddhism provide another insight in the form of soteriology. Comparative study of religions may approach religions with a base idea of salvation with eternal life after death, but religions like Hinduism or Buddhism don't necessarily share this view. Instead, Hinduism and Theravada Buddhism both speak of a falling back into nonexistence and escaping the cycle of reincarnation, rather than eternal life after death.[12][13]
Geographical classification
According to Charles Joseph Adams, in the field of comparative religion, a common geographical classification discerns[2] the main world religions as follows:[2]
- Middle Eastern religions, including Judaism, Christianity, Islam, Zoroastrianism, and a variety of ancient cults;
- East Asian religions, the religious communities of China, Japan, Korea and Vietnam, and consisting of Confucianism, Taoism, the various schools of Mahayana (“Greater Vehicle”) Buddhism, and Shintō;
- Indian religions, including early Buddhism, Hinduism, Jainism, Sikhism, and sometimes also the Theravada (“Way of the Elders”) Buddhism and the Hindu- and Buddhist-inspired religions of South and Southeast Asia;
- African religions, the ancient belief systems of the various indigenous peoples of Africa, excluding ancient Egyptian religion, which is considered to belong to the ancient Middle East;
- American religions, the beliefs and practices of the various Indigenous peoples of the two American continents;
- Oceanic religions, the religious systems of the peoples of the Pacific islands, Australia, and New Zealand; and
- Religions of ancient Greece and Rome and their Hellenistic descendants.
Middle Eastern religions
Abrahamic or Western Asian religions
In the study of comparative religion, the category of Abrahamic religions consists of the three monotheistic religions, Christianity, Islam and Judaism, which claim Abraham (Hebrew Avraham אַבְרָהָם; Arabic Ibrahim إبراهيم ) as a part of their sacred history. Smaller religions such as Baháʼí Faith that fit this description are sometimes included but are often omitted.[14]
The original belief in the God of Abraham eventually became strictly monotheistic present-day Rabbinic Judaism. Judaism is considered by religious Jews to be the expression of the covenant that God established with the Children of Israel. Jews hold that the Torah is part of the larger text known as the Tanakh or the Hebrew Bible, they also believe in a supplemental oral tradition represented by later texts such as the Midrash and the Talmud.[15]
Christians believe that Christianity is the fulfillment and continuation of the Jewish Old Testament. Christians believe that Jesus (Hebrew Yeshua יֵשׁוּעַ) is the awaited Messiah (Christ) foretold in the Old Testament prophecies, and believe in subsequent New Testament scripture.[16] Christians in general believe that Jesus is the incarnation or Son of God. Their creeds generally hold in common that the incarnation, ministry, suffering, death on the cross, and resurrection of Jesus was for the salvation of mankind.[17]
Islam believes the present Christian and Jewish scriptures have been corrupted over time and are no longer the original divine revelations as given to the Jewish people and to Moses, Jesus, and other prophets. For Muslims, the Quran is the final, complete revelation from God (Arabic الله Allah), who believe it to have been revealed to Muhammad alone, who is believed by Muslims to be the final prophet of Islam, and the Khatam an-Nabiyyin, meaning the last of the prophets ever sent by Allah ("seal of the prophets").
Based on the Muslim figure of the Mahdī, the ultimate savior of humankind and the final Imām of the Twelve Imams, Ali Muhammad Shirazi, later known as Bab, created the Bábí movement out of the belief that he was the gate to the Twelfth Imām. This signaled a break with Islam and started a new religious system, Bábism. However, in the 1860s a split occurred after which the vast majority of Bábís who considered Mirza Husayn `Ali or Bahá'u'lláh to be Báb's spiritual successor founded the Baháʼí Movement, while the minority who followed Subh-i-Azal came to be called Azalis.[18] The Baháʼí division eventually became a full-fledged religion of its own, the Baháʼí Faith. In comparison to the other Abrahamic religions, Judaism, Christianity and Islam, the number of adherents for Baháʼí faith and other minor Abrahamic religions are not very significant.
Out of the three major Abrahamic faiths, Christianity and Judaism are the two religions that diverge the most in theology and practice.
The historical interaction of Islam and Judaism started in the 7th century CE with the origin and spread of Islam. There are many common aspects between Islam and Judaism, and as Islam developed, it gradually became the major religion closest to Judaism. As opposed to Christianity, which originated from interaction between ancient Greek, Roman, and Hebrew cultures, Judaism is very similar to Islam in its fundamental religious outlook, structure, jurisprudence and practice.[19] There are many traditions within Islam originating from traditions within the Hebrew Bible or from post-biblical Jewish traditions. These practices are known collectively as the Isra'iliyat.[20]
The historical interaction between Christianity and Islam connects fundamental ideas in Christianity with similar ones in Islam. Islam accepts many aspects of Christianity as part of its faith – with some differences in interpretation – and rejects other aspects. Islam believes the Quran is the final revelation from God and a completion of all previous revelations, including the Bible.
Mandaeism, sometimes also known as Sabianism (after the mysterious Sabians mentioned in the Quran, a name historically claimed by several religious groups),[21] is a Gnostic and monotheistic religion.[22]: 4 [23] John the Baptist is their chief prophet and frequent baptism is part of their core beliefs. According to most scholars, Mandaeism originated sometime in the first three centuries CE, in either southwestern Mesopotamia or the Syro-Palestinian area.[24] However, some scholars take the view that Mandaeism is older and dates from pre-Christian times.[25] Mandaeans assert that their religion predates Judaism, Christianity, and Islam as a monotheistic faith.[26] Mandaeans believe that they descend directly from Shem, Noah's son,[27]: 182 and also from John the Baptist's original disciples.[28]
アブー・ライハーン・ムハンマド・イブン・アフマド・アル=ビールーニー・アル=フワーリズミー(Abū Rayḥān Muḥammad ibn Aḥmad al-Bīrūnī al-Khwārizmī, 973年9月4日/9月5日 - 1048年12月13日)は、10世紀のホラズム出身の学者[1]。数学、天文、地理、歴史にわたって100篇を超える著書があったと見られる[1]。現伝するのはそのうち30篇弱[1]。代表的な著書としては、歴史書『過去の足跡』、地理書『インド誌』、精密科学[注釈 1]書『占星術要約』、百科全書『マスウード宝典』があり[1]、20世紀前半のアラビア科学研究における権威ジョージ・サートンは[2]、11世紀前半を「ビールーニーの時代」と呼んだ[1]。
生涯
アル=ガダンファルによると、ビールーニーはヒジュラ暦362年巡礼月の3日(西暦973年9月4日)に、ホラズムの首府カースの「ビールーン」で生まれたという[3]。ここで言う「ホラズム」は4世紀からホラーサーン地方に存在した王朝、アフリーグ朝を指し[4]、「ビールーン」(bīrūn)とは(アラビア語ではなく)ペルシア語で「郊外」を意味する普通名詞である[3]。なお、カース(Kāt or Kāth)は、20世紀ソ連の考古学的調査により、現在のウズベキスタン領内から城址が発掘され、近くにある街の名前が本項のビールーニーに敬意を示してベールーニーに改称された[4]。
アブー・ナスル・マンスールの下で数学を学び、イラン、中央アジアの各地を遊歴した。イブン・スィーナー(アウィケンナ)とも交流を持った。サーマーン朝の君主マンスール2世やホラズム・シャーのマアムーンなどに仕えたが、ガズナ朝がマー・ワラー・アンナフルを征服するとこれに仕えるようになった。1000年頃、後にゾロアスター教の重要な資料となる『古代諸民族年代記』を執筆した。
1017年から1030年にかけて、ガズナ朝のスルターン・マフムードに仕えた。マフムードの十数回に及ぶインド遠征にたびたび随行し、インドの民俗、歴史、法律および言語をまとめた『インド誌』を1030年に完成させた。同年、天文学書『マスウード宝典』をまとめあげた。この本の中で、アーリヤバタの地球の自転説を紹介したが、採用はしていない。また、地球の半径を約6,339.6kmと計算している。現在の観測による数値(赤道面での半径)は6,378kmであり、極めて正確であったといえる。ちなみに『シャー・ナーメ』の著者フェルドウスィーとも同時代人である。
他に薬学全集『サイダナの書』(『薬学の書』)、鉱物事典『宝石の書』を執筆した。著書の数は120を超える。著書は主にアラビア語で執筆されている。『ヨーガ・スートラ』のアラビア語訳などインド関連の著作物が20編ほどあり、プトレマイオスの『アルマゲスト』をサンスクリットに翻訳することを試みたが、この翻訳が成功したことを示す証拠は今のところ見つかっていない。ユネスコから世界の記憶(世界記憶遺産)登録を受けた[5]。
イブン・スィーナーとの論争
同時代の医学者・哲学者のイブン・スィーナーの著作『問いと答え』(al-A`sila wa-l-agwiba) には、両者の間で交わされた書簡による論争が残されている[6]。論争が行われたのはビールーニーが故郷のアラル海南方、フラーワズムのカースに戻った997年の後とされ、もしそうであれば、当時、ビールーニーはほぼ25歳、イブン・スィーナーは18差ごろである。論争が始まった経緯は不明。話題は自然学の様々なトピックにおよぶ。ビールーニーの問いにイブン・スィーナーが答え、さらにビールーニーが反問と答えが繰り返される形式である。前半の1-10の問いはアリストテレス『天体論』についてであると明記されている。後半の8つの問いは改めて第1~第8問と番号がふられ、主にビールーニーの観察に基づく。ビールーニーの疑問は以下のようなものである。
アリストテレス『天体論』についての疑問
- 天には重さがないか。
- 天は不変か。
- 方向は六つか。
- 原子論はおかしいか。
- 別の世界は存在しないか。
- 天が卵型かレンズ型であれば、空虚ができるか。
- 天の運動の始めは右からか。
- 火の元素は球を成すか。
- 熱はどのようにして太陽から地球に至るのか。光の本性はなにか。
- 元素間の変換はどのようであるか。
その他の疑問
- 球形のガラス容器に水を満たしたときに、光を集めるのはなぜか。
- 四元素の全ては下に向かって運動するがその相対的な程度がちがうという説明と、火と空気は上に向かうという説明のどちらが正しいか。
- 水中の中のものが見えるのは、なぜか。
- 南と北で居住可能地域の割合が違うのはなぜか。
- 4分割した四角形のうちの二つは、どのように接するか。
- 空気を吸い出した瓶に水が昇って行くのはなぜか。
- 瓶の中の水が氷ると、瓶が割れるのはなぜか。
- 氷が水に浮くのはなぜか。
著作
- 『古代民族年代記』(Āthār al-Bāqiya ‘an al-qurūn al-khāliyah)
- 『マスウード宝典』(al-Qānūn al-Mas‘ūdī)
- 『占星術教程の書』(Kitāb al-Tafhīm li-awā'il ṣanā‘at al-tanjīm)
- 『インド誌』(Taḥqīq mā lil-Hind min maqūlah maqbūlah fī al-‘aql 'aw mardhūlah)
- 『宝石の書』(Kitāb al-Jamāhir fī Ma‘rifat al-Jawāhir)(URL: Kitab al-Jamahir: on Gemstones (English) )
- 『サイダナの書』(『薬学の書』)(Kitāb al-ṣaydana)
注釈
イブン・ハズム (أبو محمد علي بن احمد بن سعيد بن حزم, Ibn Hazm, 994年11月7日 - 1064年8月15日)は、中世イスラーム世界のアンダルスのウマイヤ朝の人物。神学者、法学者、詩人。本名はアリー。通り名は、アブー・ムハンマド。
生涯
コルドバの名家に生まれる。父アフマドは、ウマイヤ朝のカリフであるヒシャーム2世に仕える宰相だった。家庭では多くの侍女にかしずかれて育ち、この時の経験がのちの著作『鳩の頚飾り』に影響を与える[1]。後ウマイヤ朝の内紛によりコルドバを逃れ、カリフのアブド・アッラフマーン4世、アブド・アッラフマーン5世、ヒシャーム3世の宰相となるが、動乱のために数度の投獄を受ける[2]。
イスラーム法学ではザーヒル派に属し、クルアーンやハディースの内容を固守する論客だった。類推(キヤース)、個人的見解(ラーイ)、合意(イジュマー)などによる妥協を認める学説に反対し、当時のアンダルスで支配的だったマーリク派の法学者たちを攻撃したため、迫害を受ける。神学や法学を中心に400篇近い著述をしたとされるが、大半は存命中にセビリアで焼き捨てられ、ニエブラで死去した[3][2][4]。
代表的な著作として、ユダヤ教、キリスト教、イスラームについて書いた『諸宗派に関する書』(Al Kitab al-Muhallā bi'l Athār)がある。現存する唯一の文芸作品であり、恋愛論でもある『鳩の頸飾り』(Ṭawq al-Ḥamāmah)は、死後8世紀以上たってからライデン大学で写本が発見され、各国語に訳されている[5][6]。
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返信削除イスラムそれにキリスト教からすれば唾棄すべき多神教世界の中心がインドに中国なわけだが、インドはあれでもアーリア系のなれの果てなわけ
中共にはうんざりだが、核戦力だけは頑張って綱はってもらわんとね
大谷翔平くん左肩手術成功
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